Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/conseiller2 
     CONSEILLER1          CONSEILLER2     
FEW II-2 consiliare
CONSEILLER, verbe
[AND : conseiller2 ; DÉCT : conseillier1 ]

I. -

Empl. trans.

A. -

Conseiller qqn. "Donner un conseil à qqn" : Hé ! lasse moy doulante, et que as tu fait, ne que pensoies tu quant tu conseillas et mis en voye de telz perilz cellui que en ce monde plus amoyes (LA SALE, J.S., 1456, 149).

B. -

Conseiller qqn de + inf. "Engager qqn à"

 

-

Au passif : ...les Cartegeniens furent conseilliez par Hanibal meismes de requerre paix... (LA SALE, Sale D., 1451, 107).

C. -

Conseiller qqc. à qqn. "Engager qqn à qqc." : "Ma dame," dist il, "Dieu et honneur le me ont conseillié." (LA SALE, J.S., 1456, 87).

D. -

Conseiller à qqn comment. "Donner à qqn un conseil indiquant comment" : Quant Claudius ot leu ces lettres, veu et sceu la force de Hasdrubal, son intencion et le chemin la ou ilz devoient assembler et tout ce qu'ilz devoient faire, tantost il envoya les lettres a Romme, et que on luy conseillast comment il se devoit maintenir. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 42).

II. -

Empl. pronom. Soi conseiller à qqn de qqc. "Prendre conseil auprès de qqn au sujet de qqc." : Et quant vint que la fin de ses XXX jours fust venue pour prendre congié, car il ne veoit chose qui ne lui fust desplaisante, sy s'en conseilla a son escuier (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 98).

III. -

Empl. abs.

 

-

"Donner un conseil, exprimer un avis" : ..chascun conseille a la plaisance de son seigneur ou pour soy meismes, et l'un pour l'aultre (LA SALE, Sale D., 1451, 35).

 

-

Conseiller à + inf. "Conseiller de" : Cesar disoit que on devoit contre son anemy user du conseil duquel les medicins conseillent a user contre les maladies du corps, c'est assavoir de fain ainchoiz que de fer. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 61).

IV. -

Part. passé en empl. adj. Estre conseillé de + inf. "Être d'avis de, avoir envie de" : Et ce fut la chose qui plus espoventa les deux Allemans dessusdiz, et aussy pour ce que le prebstre ne vault oncques aller plus avant. Et tellement eurent paour que tel foiz fut qu'ilz estoient conseilliez de retourner. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 87).

V. -

Inf. subst. "Action de conseiller, de donner des conseils" : Et encores ce parfait amoreux, a tous ceulz qui bien lui ont fait ou feroient, fust en conseillier, en chastoy, ou en dons, il ensuit tous les jours le dit de Aristote (LA SALE, J.S., 1456, 34).
 

La Sale Pierre Demarolle


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.